Inici / Reportatges / Es presenta l’estudi d’execució per fases del futur Centre d’Arts escèniques a Vinaròs

Es presenta l’estudi d’execució per fases del futur Centre d’Arts escèniques a Vinaròs

Es plantegen 5 possibles opcions constructives després d’actualitzar-se el cost d’execució
d’un projecte que va guanyar el concurs d’idees l’any 2007

El primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Marc Albella, i l’arquitecte Carlos Escura, van presentar dilluns l’estudi d’execució per fases del futur centre d’arts escèniques de Vinaròs que es planteja construir en la parcel·la situada entre les avingudes Tarragona, Jaume I i Mediterrani i el carrer de la Mar Càspia. Un projecte que, sota el nom de “Ball de màscares” va guanyar el concurs d’idees convocat per a construir el nou auditori fa ja 15 anys, al 2007. L’empresa guanyadora va ser Adi Arquitectura, i la seva execució va ser pressupostada en el seu moment per 12,5 milions d’euros. La nova infraestructura cultural planteja la construcció d’un gran edifici amb una aula simfònica amb capacitat per a 645 persones (7 places de les quals serien accessibles), una sala de cambra amb 250 butaques (3 accessibles) una escola de disciplines escèniques i musicals, cafeteria, despatxos per a entitats i dues plantes per a aparcament amb capacitat per a unes 370 places en total.
Ja des del principi, segons va explicar Albella, l’execució d’aquest auditori es va plantejar per fases per a abaratir la seva materialització, amb la previsió de poder executar el que a cada moment fos necessari i assumible, opció aquesta que ara torna a ser valorada.
El cost d’execució de l’obra va ser actualitzat l’any 2021, sent valorat en 15,7 milions (3,2 més que inicialment) encara que actualment el cost dels materials varien constantment a l’alça i hauria de tornar a revisar-se. “L’important és que disposem ja d’un projecte bàsic i d’execució el que facilita que s’obri una via perquè pugui ser finançat amb els fons europeus Next Generation. Partim amb l’avantatge d’haver fet molta feina prèvia”, va assenyalar Albella.
D’altra banda, el regidor socialista també comentava que «la decisió respecte als aparcaments és molt important, ja que actualment el solar té una alta demanda durant l’any com estacionament per als veïns i comercial, a més de ser una bossa d’aparcament per a la temporada estival». L’edil també apuntava que «la zona està començant a omplir-se d’edificis i la mateixa infraestructura generaria una atracció encara més gran de veïns, visitants i vehicles a la que caldria donar resposta per evitar una situació de mobilitat deficitària o de saturació i embús. Per això, segons remarcava, “no es pot desestimar i prescindir de l’opció de l’aparcament soterrat tan ràpid.

Les opcions d’execució
L’estudi d’execució recentment actualitzat planteja fins a cinc fases o escenaris diferents.
El primer seria la construcció de la sala simfònica d’aquest auditori, prescindint de les dues places d’aparcament. Això tindria un cost de 7,1 milions.
Un altre escenari que planteja és la construcció de la sala simfònica i la primera fase de l’aparcament soterrat, la qual cosa costaria 9,9 milions.
Una altra opció que es planteja és la construcció de la sala simfònica la sala de cambra, al costat de la primera fase d’aparcament, obra que suposaria un cost de 11,2 milions.
Una altra opció és la possible construcció de la sala simfònica i la completa execució de l’aparcament soterrat (12 milions).
Finalment, l’últim escenari que es planteja és la erfectament de sala simfònica i sala de cambra i la completa execució de l’aparcament soterrat (13,3 milions).
Totes aquestes opcions contemplen com a última fase d’execució l’escola de disciplines escèniques i musicals.
L’arquitecte Carlos Escura va assenyalar que la manera de plantejar el projecte permet desenvolupar-lo erfectamente per fases.

Estudi de viabilitat
Albella ha explicat que la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vinaròs ha sol·licitat la contractació d’un estudi de viabilitat econòmica per a saber els costos de manteniment d’aquesta infraestructura una vegada construïda, les opcions de gestió de l’aparcament (pública o privada) i la gestió dels espais.

Consens
El primer tinent d’alcalde va considerar necessari un consens per a triar la materialització d’aquest projecte. “La decisió final no correspon només a l’equip de govern. Crec que és una decisió que ha de consensuar-se amb tota l’oposició, i durant els pròxims dies facilitarem tota la informació a la resta dels grups i convocarem una reunió tècnica amb l’estudi d’arquitectura per a solucionar tots els dubtes que tinguin”, va explicar el regidor socialista, per a qui ”estem davant un dels temes més importants de la ciutat, a l’ésser una de les manques més importants que tenim a Vinaròs i això requereix anar de la mà tots junts”.