Inici / Reportatges / Gàmesis compleix una dècada en el màxim esplendor

Gàmesis compleix una dècada en el màxim esplendor

10 anys d’un esdeveniment que ha connectat amb el públic

Any 2013. Presentació de la primera edició del Gámesis

2013, primera experiència
La primera edició del Gámesis va ser un 11 d’abril de 2013 al Vinalab. Amb la col·laboració del consistori i la Universitat Jaume I (UJI), aquesta primera experiència va ser presentada pel llavors regidor d’Hisenda i Ocupació, Juan Amat i el que era coordinador del Vinalab, Daniel Twal.
L’objectiu de la creació de Gámesis era impulsar la creació i consolidació d’empreses entorn de la temàtica dels videojocs, donant a conèixer el sector, la multitud de professionals i rols diferents que coexisteixen en ell i generar oportunitats laborals i de negoci. Alhora, s’oferia als professionals del sector la possibilitat de conèixer les últimes novetats i opinions d’experts, promovent la generació de contactes i networking. Els videojocs es van marcar llavors com “un dels quatre eixos estratègics” que el Vinalab desitjava potenciar per a convertir-se en referent. En aquest primer any no hi havia encara competicions de videojocs i l’entorn de l’esdeveniment es va concebre més per a professionals en la confecció de videojocs.


2014, el Gámesis, a Saragossa
En la seva segona edició, es va celebrar a la ciutat de Saragossa, on la empresa Init, que gestionava llavors el centre Vinalab, tenia la seu.
En aquesta edició de Gámesis, celebrada en el centre d’emprenedoria CIEM gestionat pel Grup Init i la Universitat San Jorge de Saragossa, es va continuar amb la línia de treball i el format concebut en el Vinalab. Aquesta edición va tindre 250 assistents, amb aforament complet, on poder conèixer els diferents professionals i rols que treballen en el camp dels videojocs, les últimes novetats i tendències, opinions d’experts, així com noves oportunitats laborals del sector.

2015, estudiants i professionals
La tercera edició de Gámesis va reunir més de 140 assistents provinents de diferents punts d’Espanya, entre els quals es trobaven professionals del sector, aficionats, estudiants i personal docent, ja que comptava amb la col·laboració de la Universitat Jaume I, a través del Grau de Disseny i Desenvolupament de Videojocs. La trobada comptava amb la participació de professionals de diferents disciplines del sector dels videojocs, que compartien teoria i pràctica sobre els últimes novetats, tendències i noves oportunitats laborals amb els assistents. La ponència del músic i compositor vinarossenc Òscar Senén va obrir aquesta edició celebrada al maig.

2016, canvi de dates a octubre
Amb el canvi d’equip de govern, s’intuïen també canvis en la celebració de l’esdeveniment, però no van ser immediats. La quarta edició de Gámesis es va celebrar a mitjan octubre, de nou amb diverses ponències de professionals del sector com el desenvolupador de jocs Marco Domingo Navarro, el director de la carrera de programació de videojocs de ESAT, Gustavo Aranda, o el catedràtic Miguel Chóver, mentre que la jornada va culminar amb una presentació de projectes d’estudiants de Grau de Disseny i desenvolupament de videojocs de l’UJI.

2017, el gran impuls
El centre de coneixement Vinalab va acollir, ara al novembre, la cinquena edició del Gámesis, amb moltes novetats que van tindre una gran acollida. Més de 500 persones van participar-hi en aquesta cinquena edició, tot un rècord d’assistència.
S’havia ampliat en un dia més la celebració de l’esdeveniment, que a més de la zona divulgativa amb tallers i xerrades comptava amb una zona gamer (amb videojocs, motor virtual, realitat virtual, Arcade etc) i un museu de videoconsoles antigues, l’anomenat RetroGámesis que va suscitar molt interès, a més d’un torneig en el qual es podia participar en videojocs com el Mario Kart 8, Fifa 2018, Super Smash Bros o Call of duty. Un torneig que va penjar el cartell de “complet”. La gran acollida de públic va impulsar aquesta trobada en els anys successius.

2018, la consolidació del nou format
La sisena edició de la trobada sobre videojocs ‘Gàmesis 2018’ que va tenir lloc els dies 9 i 10 de novembre, tancava amb una assistència de més de 1300 persones consolidant-se el nou format introduït pels regidors Maria Cano i Hugo Romero. En les dos jornades que van tenir lloc al Centre de Coneixement Vinalab, va haver-hi espai per a tots els públics, gustos i interessos. Tallers de creació de videojocs, conferències de professionals d’aquest sector, presentació d’estudis relacionats amb la producció i testeig de videojocs, fins a tornejos de diferents jocs i plataformes com Fortnite, Call of Duty o Fifa. Es va ampliar el RetroGámesis donat l’èxit, es va apostar per ampliar l’esdeveniment amb una sala de gamming que es va omplir a totes hores i es van superar totes les expectatives de públic assistent.

2019, un Gámesis en constant evolució
La setena edició de la trobada va tindre lloc els dies 22, 23 i 24 de novembre de 2019 i abans, ja hi havia inscrites 1.050 persones per participar en els diferents tallers, conferències i tornejos programats. Una excel·lent xifra de participació que es va elevar molt més, fins a les 1.300 persones assistents, ja que va haver-hi gent que van acudir sense haver estat inscrites prèviament al llarg del cap de setmana, i moltes famílies completes que no van voler perdre’s aquest esdeveniment anual que converteix a Vinaròs en capital provincial del videojoc.
Aquesta setena edició era ampliada a un dia més i també nocturna, amb interessants novetats. La principal era la incorporació del “Gámesis Night”, el dissabte 23 de novembre, amb el que s’oferia per primera vegada una cita nocturna en la qual els participants van poder jugar fins a altes hores de la matinada un torneig del popular joc dels anys 2000, Age of Empires o al Unreal Tournament. L’oci en aquesta edició estava garantit, i els amants dels videojocs van tindre diferents tallers i tornejos per a gaudir, en jocs com el FIFA 20, el Fortnite o LOL. A més hi va haver experiències de realitat virtual, Cosplay, Guitar Hero, etc. I per als nostàlgics, no va faltar el “Retrogàmesis”, on també és van fer tornejos d’ Street Fighter i Puzle Bobble.
Tampoc es va deixar de banda un dels apartats en els quals més havia incidit l’organització en els últims anys que era en la part formativa i les sortides professionals que ofereixen els videojocs. En aquest sentit, en aquesta edició la programació va ser també molt completa i va constar d’interessants conferències, amb participació de destacats vinarossencs com el cineasta i il·lustrador Diego Latorre, que va parlar sobre l’art conceptual per als videojocs o Óscar Senén, que repetia, sobre la creació de música interactiva.

2020, la pandèmia obliga a fer una edició online
Ni el coronavirus va aturar la celebració del Gámesis. Això sí, va ser una edició online davant les restriccions que feien impossible fer-ho de manera presencial.
La programació en línia va comptar amb més de 1.440 espectadors en els diverses ponències i tornejos que es van poder seguir per Youtube, Twitch i la pàgina web de Gàmesis, i va a ver-hi una mitjana de 50 espectadors connectats simultàniament durant els retransmissions.
D’altra banda, es va comptar amb els habituals tornejos de videojocs amb el FIFA 20, League of Legends, Clash Royale i Brawl Stars, comptant amb més de 140 participants, prop del 50% de Vinaròs, mentre que la resta van ser de 34 ciutats diferents, fet que demostrava la gran rellevància de l’esdeveniment.

2021, un Gámesis de nou renovat
La novena edició del Gámesis va tornar de nou al format presencial. La cita va tornar a demostrar que és un èxit assegurat de públic, -més de 1.200 persones hi van assistir- tant per a formar-s’en una dels professions amb més sortida professional com per a gaudir del joc amb amics o en competició. Va destacar també la col·laboració del professional de Peníscola i vinarossenc d’adopció, David Inlines, que va oferir una conferència sobre VFX i els efectes visuals en la creació dels videojocs, o un taller de construcció de drons entre moltes altres interessants ponències i tallers més pràctics. El Gámesis 2021 també va comptar amb la presència de Cosplay Vinaròs amb una demostració de la creació de complements per a públic de 7 anys en avant i l’exposició dels seues últimes creacions realitzades amb nous materials i impressores 3D, que van ser, sens dubte, una dels grans atraccions de l’edició.
Quant als tornejos, es van disputar de Fifa, Fortnite, Smash Bros, Mario Kart i també va haver-hi tornejos al RetroGámesis com el del Street Fighter, entre altres.

Any 2021. Les novetats han impulsat el Gámesis, però mantenint la part formativa